Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogstuderende

                                        Krav og forventninger til den studerende på Egebakken

Særlige forventninger fra skolen

Da arbejdet på Egebakken til tider er både psykisk og fysisk krævende, forventer vi, at du er en person, som er "moden" til at gennemføre denne praktik, og du har valgt Egebakken som praktiksted ud fra en stor interesse for autismeområdet. Vi har valgt kun at tilbyde praktikforløb for 3. Praktikperiode, da vi på denne måde sikre os en vis erfaring og teoretisk viden, som kan være til fordel for den studerende i arbejdet her på skolen.

Krav og forventninger til den studerende på Egebakken:

● At den studerende nøje har sat sig ind i praktikhåndbogen og at denne således blandt andet kender formål og mål med den konkrete praktikperiode.

● Den studerende ringer og aftaler tid for forbesøg på skolen.

● Den studerende udviser empati i forhold til skolens børn

● Den studerende præsentere sig overfor forældre og er åben og imødekommende.

● Den studerende deltager aktivt i det pædagogiske arbejde.

● Det er den studerendes ansvar at lave dagsorden til vejledningstimerne.

● Den studerende laver dagsorden på mail til vejleder senest dagen før til vejledningstimer.

● Undren og refleksion over den pædagogiske praksis på Egebakken tages op på vejledningstimerne.

● Den studerende skal være forberedt til vejledningstimer.

● Den studerende skal lave referat af vejledningstimer.

● Den studerendes punkt på alle teammøder (Oplæg og/eller refleksioner).

● Den studerende udviser initiativ, engagement, ansvarlighed og selvstændighed i alle arbejdsformer i skolens hverdag, såvel praktisk som pædagogisk.

● Den studerende møder velforberedt og informerer det aktuelle team om udbytte af studiedage, hvilke aktiviteter der er i gang og lign.

Du kan forvente af os:

● Åbenhed og respons på handlinger og holdninger.

● Ligeværdige forhold til trods for forskellige faglige uddannelser og niveauer.

● Støtte og råd, før, under og efter et forløb.

● Interesse i pædagogiske tiltag og teorier.

● Du vil få tilbudt 1,5 times vejledning hver uge med en gennemgående vejleder.

● Du vil kunne observere den første arbejdsdag.

● Vi ser den studerende som hele personalegruppens ansvar, og forventer at du synliggør dig og bruger os alle som sparringspartnere.

 

                                                                                       Uddannelsesplan

Den studerendes placering på praktikstedet

Som udgangspunkt i samme team som vejleder

Arbejdsplan for den studerende

Mødetiderne ligger primært i dagtimerne ca. 7.00 - 16.00. Derudover er der møde hver tirsdag fra kl. 16-18.

Arrangementer, som den studerende skal deltage i

Div. møder (teammøder, pædagogmøder, afdelingsmøder, pædagogisk rådsmøder og andre relevante møder), julearrangement, sommerarrangement, lejrskole og pædagogiske dage.

Forbesøg

Hvordan er forbesøget tilrettelagt og hvem deltager?

Du kan som studerende forvente, at for-besøgsdagene vil være på 12 timer fordelt over de to dage. Vi vil bestræbe os på, at din vejleder er til stede. For-besøgene vil indeholde en rundvisning på skolen, samt en orientering om dagligdagen, mødetider mm. Vi forventer, at du har læst seminariets oplysninger vedr. Egebakken - skole for børn med autisme. Du vil blive henvist relevant litteratur, samt mødeplan og blive bedt om at lave en kort skriftlig præsentation af dig selv til målgruppens forældre. Det er den studerende, der har ansvaret for at ringe og aftale tidspunkter for forbesøgene.

Praktikvejledning

Praktikvejlederens kvalifikationer og forudsætninger

Hvem er praktikvejleder(e), og hvilken uddannelsesmæssig baggrund har vedkommende?

Michael Rasmussen, pædagog og uddannet praktikvejleder

Dorthe Jungersen, pædagog og uddannet praktikvejleder

Organisering af praktikvejledning

Der er afsat 1,5 timers ugentlig vejledning, som er sat i skema.

Praktikdokumentet

Hvordan inddrages praktikdokumentet herunder læringsmålene i vejledningen?

Løbende er praktikdokumentet blevet justeret og taget op til vejledningstimerne.

Organisering af kontakten til uddannelsesinstitutionen

Tilrettelægges i samarbejde med uddannelsesinstitutionen

Hvordan håndteres betænkelighed/bekymring i forhold til målopfyldelse?

Det tales der med den studerende om, og kan også vendes til 2/3 samtalen

Specialisering

Indenfor hvilke områder kan praktikstedet tilbyde specialiseringsmuligheder? Uddybes i skemaet vedr. specialiseringsmuligheder sidst i skabelonen.

● Bøn og unge

● Mennesker med nedsat funktionsevne

● Mennesker med sociale problemer

3. Praktikperiode - centrale kundskabs- og færdighedsområder

Beskrivelse af praktikstedet og den pædagogiske praksis i relation til de enkelte CKF’er jf. Bilag 7 i uddannelsesbekendtgørelsen. Illustrér gerne med eksempler.

Generelle CKF’er gældende for alle tre praktikperioder

● Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis

● Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis

● Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring

● Etik, værdier og menneskesyn

● Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis

3. praktikperiode: Den pædagogiske profession

(Specifikke CKF-er)

● Professionens arbejdsområder og opgavefelt

● Pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder

● Professionens vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder

● Sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling

● Professionsbevidsthed- og identitet

● Den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver

Faglige kompetencemål

● Beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession.

● Yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppe.

● Redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt.

● Skabe viden gennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs) teoretiske forudsætninger og metodiske færdigheder.

● Redegøre for egen professionsidentitet og forholde sig til professions handlegrundlag og udvikling.

Litteratur

Praktikstedets forslag til relevant litteratur for 3. praktikperiode.

Forslag til relevant litteratur:

● Theo Peters: Autisme - Fra Teoretisk Forståelse Til Pædagogisk Praksis. 1997

● Lorna Wing: Det autistiske spektrum.1997

● Theo Peters & Christoffer Gillberg: Autisme 202

● Uta Firth: Autisme og asbergers syndro. 2010

● Susan Hart: Fra interaktion til relation. 2008

● Susan Hart: Betydningen af samhørighed. 2006

● Søren Hertz: Børne og ungdomspsykiatri. 2010

 

Eksempler på pædagogiske værktøjer:

● TEACCH www.teacch.com

● Trin for trin

● Katkassen

● Sociale historier

 

BEMÆRK: Praktikbeskrivelsen kan rekvireres ved at kontakte Egebakkens sekretær.