Sansemiljøer

På Egebakken er der flere sansemiljøer til rådighed i form af en udendørs sanselegeplads og sanserum på Gennem Bakkerne. I sansemiljøerne bruger eleverne kroppen til at sanse med. Sansemiljøerne benyttes, når eleven har behov for at opnå ro og/eller har svært ved at få styr på sin krop. Gennem de forskellige sanseaktiviteter opnår eleven ro i kroppen og fornemmelse af egen krop i forhold til omgivelserne.

Sanserum

I sanserummene er der mulighed for at skabe en kontrolleret sanseoplevelse, hvor type, styrke og mængde af stimuli kan tilpasses den enkelte elev. Ved at stimuli kan kontrolleres og der kan afskærmes fra udefrakommende stimuli, giver det eleven forudsætninger for at slappe af samt rette opmærksomheden mod de forskellige effekter.

Det interaktive sanserum har to projektorer, hvor det ene billede er rettet mod gulvet og det andet mod væggen. Det digitale spil giver eleven ro, men samtidig kan det benyttes til læring. Eksempelvis kan skærmen vise en bunke blade, der flytter sig i takt med elevens bevægelser, hvilket stimulerer syns- og kropssansen.

Vandrummet har en vandvæg, hvor føle- og synssansen kan stimuleres ved, at eleven ser og rører ved vandet. Derudover er den stor håndvask med en række legesager, som eleven kan lege med. Eksempelvis kan eleven holde en legetøjsmølle ind under vandhanen og derved stimuleres syns- og følesansen.

Derudover er der et sanserum med en vandseng med varme og en kastanjedyne, som eleven kan have over sig. Dette stimulerer krops- og følesansen, hvilket giver eleven fornemmelse for egen krop. Fra sengen kan eleven se et beroligende filmhjul. Rummet indeholder også et boblerør med fiberoptiske rør, der leder lys, som eleven kan røre og derved stimulere følesansen. Boblerøret og de fiberoptiske rør kan skifte farve. I rummet er der ligeledes et lydboard, der stimulerer høresansen.

Sanselegeplads

Sanselegepladsen har aktiviteter, der stimulerer alle sanserne. Eleven kan stimulere den vestibulære sans ved at gå på balancebroen eller smags-, føle- og duftesansen ved at smage, dufte og røre ved de forskellige krydderurter, som er plantet på legepladsen. Ved vandspillet kan eleven stimulere syns- og følesansen ved at have hænderne i vandet og lege med det, samtidig med at eleven får fornemmelsen af vandets forløb. På lydmåtterne stimuleres høre- og kropssansen, da eleven skal være aktiv for at få den lydmæssige oplevelse. I det udendørs musikrum stimuleres føle- og høresansen, da eleven skal skabe musikken, samtidig med at muligheden for nonverbale samtaler opstår gennem musikken. Når eleven skaber musikken, får han eller hun ligeledes en motorisk oplevelse.