Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for samarbejdet

På Egebakken vægter vi skole-hjemsamarbejdet meget højt, da det blandt andet er via den udvidede forældrekontakt, at skolen finder udviklingspotentialer og kompetencer hos eleverne.  
 
Formålet med skole – hjemsamarbejdet på Egebakken er: 

  • At skabe den bedst mulige kontakt mellem skolen og hjemmet til gavn for den enkelte elevs positive udvikling. 
  • Af Egebakkens målsætning lyder det: At skabe helhed i barnets tilværelse ved et godt samarbejde med forældre og andet netværk. 

De overordnede mål for skole-hjemsamarbejdet på Egebakken er: 

  • At samarbejdet opbygges og udvikles med fokus på at skabe de bedst mulige rammer omkring børnenes faglige og alsidige personlige udvikling. 
  • At samarbejdet bygger på en gensidig respekt og tillid lærer/forældre/barn imellem. 
  • At samarbejdet bygger på en åben dialog og et godt kendskab til hinandens forventninger. 
  • At et relevant informationsniveau danner forudsætningen for forældrenes aktive medvirken. 
  • At samarbejdet styrker ansvarligheden for løsningen af fælles opgaver. 

Kendetegnende for skole-hjemsamarbejdet på Egebakken er: 

  • En åben og positiv dialog. 
  • At forældre såvel som skolens personale er bevidste om deres respektive betydning for skole-hjemsamarbejdet og prioriterer det højt. 
  • At grundlaget for skole-hjemsamarbejdet er den gensidige respekt for en rollefordeling, som er karakteriseret ved lærerens og pædagogens faglige og pædagogiske ansvar for klassen og det enkelte barn, samt forældrenes dybtgående kendskab til det enkelte barns baggrund og potentialer. 
  • At samarbejdets fundament er en gensidig tillid til hinandens vurderinger og handlinger. 

Formålet med skole-hjemsamarbejdet om den enkelte elev er gennem dialog: 

  • At fremkomme med præcise, relevante og dækkende informationer om, hvordan barnet klarer sig fagligt og socialt. 
  • At støtte barnets udvikling og forebygge, at der opstår problemer samt medvirke til positivt at løse de problemer, der måtte opstå i forbindelse med skolegangen. 

Skole-hjemsamtaler: 

  • Forældrene kan tilbydes 2 skole-hjemsamtaler årligt. Såfremt det viser sig nødvendigt, kan der til enhver tid holdes yderligere samtaler. Kontaktlærer og -pædagog deltager fra skolen. 
  • Elevplan: Der udarbejdes årligt 1 elevplan for hver elev. Denne laves tillige i en evalueringsudgave en gang om året.  
  • Elevplanen indeholder status og mål for barnets faglige og sociale udvikling. Elevplanen udleveres før en samtale og er et redskab til dialog og målsætning for det videre forløb. 

Formålet med skole-hjemsamarbejdet om den enkelte klasse er: 

  • At sikre en god dialog mellem forældrene, lærerne og pædagogerne om den enkelte klasses sociale og undervisningsmæssige situation, og om undervisningens form og indhold. Samarbejdet foregår hovedsageligt på forældremøder. Det er vigtigt, at der deltager repræsentanter fra alle elevernes hjem i forældremøderne.
  • Skolebestyrelsen deltager på forældremøderne årligt, hvor der blandt andet orienteres om, hvilke kompetencer/rollefordelinger skolens lærere, ledelse og forældre har i forhold til at få skole-hjemsamarbejdet til at fungere. 

Stående invitation: 

  • Forældre er altid velkomne til at komme på skolen. For at sikre, at et besøg i klassen bliver vellykket for alle, bør forældre altid først kontakte de relevante lærere og pædagoger for at aftale, hvornår et besøg vil være mest hensigtsmæssigt af hensyn til eleverne og undervisningens tilrettelæggelse. 
  • Forældre er altid velkomne til at rette henvendelse til deres barns lærer, pædagog og skoleledelsen, når der er behov for det. Klassens lærere og pædagoger aftaler selv med forældrene, hvilke tider de vil kunne træffes på samt hvilke kommunikationsformer, der ønskes anvendt. Lærere, pædagoger og skoleledelse vil på samme måde rette henvendelse til hjemmet, såfremt der er behov for det. 

 
Konflikter og problemer af forskellig art søges i første omgang løst gennem dialog på lavest mulige niveau, fx mellem forældre og relevante lærere/pædagoger. Hvis denne dialog ikke fører til en tilfredsstillende løsning af problemet, bør skolens ledelse inddrages.