Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsfremmende aktiviteter

 

Egebakken har forskellige faciliteter, der har til fokus at fremme elevernes læring.

 

Pædagogisk massage


Massage er et pædagogisk redskab til at støtte elevens trivsel og læring, hvor målet er at bringe ro, nærhed, kontakt og kropsbevidsthed ind i elevens liv. Den pædagogiske massage er en hensynstagende massageform, der kombinerer pædagogisk viden med kunsten om at kommunikere gennem berøring og massage. 

Massagen er et samspil mellem giver og modtager, hvor den naturlige involvering og legitime nærhed, der følger massagen, skaber tillid og giver grobund for at åbne op for fortrolighed. Formålet med den pædagogiske massage er at skabe mulighed for en mere tæt og tillidsskabende kontakt til eleven samt at han eller hun opnår en tilstand af indre ro, afslappethed og kropsbevidsthed ved rutinemæssig massage. 

På Egebakken arbejdes der med massage gennem leg, massage med hvedeposer, fodmassage og trykmassage. Ved massage gennem leg foregår dette i mindre grupper gennem struktureret vejledning fra personalet, hvor der tages udgangspunkt i en kendt aktivitet. Legen giver eleven kropslig bevidsthed, ro og god kontakt eleverne imellem. Når elevens følesans er overreagerende eller eleven er taktil sky, kan dybe tryk med hvedeposen føles som en lettelse, da massagen gives i et trygt, roligt og kendt miljø på et tidspunkt, hvor modtageren er klar til at modtage massagen. Hvedeposerne opvarmes til en jævn temperatur og massagen gives uden på tøjet. Fodmassagen foregår i afgrænset form, hvor der er god kontakt med modtageren. Den er enkel og overskuelige samtidig med, at den styrker elevens kropslige opmærksomhed og eleven opnår fornemmelse af tyngdekraften helt ned i fødderne. Et fodbad kan være et nyttigt led i introduktionen til massagen for elevens nydelse, samspillet og tilvænningen til at få massage. 

Trykmassagen er en tillidsskabende massageform, der påvirker følesansecellerne i kroppens væv - især musklerne, blødgør dem og øger blodgennemstrømningen. Dette giver grundlag for selvopfattelse og kropsbevidshed hos eleven. Trykmassagen foregår udenpå tøjet og udføres i et tæt samspil mellem modtageren og giveren i et tempo, som eleven er klar til.


Musikterapi


Grundlaget for det musikterapeutiske arbejde er kommunikation samt dannelsen af relationer. Gennem musikterapien skabes en ramme, hvor der arbejdes med at styrke elevens hensigtsmæssige, personlige udtryksformer. Musikterapien tager udgangspunkt i den enkelte elev.

I et samspil mellem musikterapeut og eleven laves musik, hvor der improviseres ved brugen af instrumenter og stemmen. Der arbejdes ligeledes med rytmer, remser, komponeret musik og sange. Den musikalske kommunikation giver eleven og musikterapeuten mulighed for at tage initiativ og svare hinanden på lige fod – også selvom eleven har begrænset eller intet talesprog. 

Den fælles musik får form efter samtalen, hvor koncentration, fælles opmærksomhed, turtagning, variation og pauser former samtalen og dermed bliver det musikalske udtryk til kommunikation. Musikken og relationen bliver meningsfuld for eleven, hvilket skaber grobund for elevens udvikling.

Ridning
Formålet med ridningen er at styrke elevens sociale kompetencer samt som idrætsform, hvor hele kroppen motioneres. Dertil øges elevens balanceevne og den motoriske koordination forbedres. Eleven opnår større forståelse af egen krop, som resultat af den tætte kontakt med hesten. Når hesten bevæger sig, overføres bevægelserne til eleven, hvor han eller hun kommer i kontakt med hesten og må følge hestens bevægelser. Herved bliver eleven nærværende og mærker, hvad der sker i kroppen, når hesten bevæger sig. 

Ydermere lærer eleven hestens sprog, som er simplere end menneskets sprog, hvilket gør det lettere for eleven at forstå. Eleven vil derfor opleve succesfuld kommunikation og vil derfor i højere grad forsøge at kommunikere med andre.