1J, 2J og 3J

Eleverne i 1J, 2J og 3J er typisk på et tidligt udviklingstrin med manglende eller begrænset talesprog. I afdelingen er der fokus på sansestimulering og motorisk træning. Vi arbejder systematisk med individuelle læringsmål, med udgangspunkt i forenklede fælles mål i de tilfælde, hvor det giver mening. Vi møder eleverne, hvor de befinder sig kompetencemæssigt. Undervisningen fokuserer på selvstændighedstræning og hverdagslæring, såsom at eleven lærer af- og påklædning. Der arbejdes også mod at skabe fritidsinteresser for eleven, som eksempelvis svømning.

Eleverne i afdelingen har typisk behov for alternativ kommunikation, hvor iPad og PECS benyttes som redskaber. Eleverne har en iPad, der kan benyttes til at strukturere skoledagen for eleven, men samtidig kan den gennem forskellige apps benyttes som kommunikativt redskab. PECS er et visuelt kommunikationssystem, der bygger på udveksling af billeder til at opnå ønskede mål eller opfylde elevernes behov.

Afdelingen er beliggende på Gennem Bakkerne 5 i Vodskov og har både fælleslokaler og aflastningsrum til rådighed. Hver elev har egen afskærmet arbejdsplads - enten i gruppelokale eller eget rum alt efter elevens behov. Eleverne tilbydes forskellige former for anden læring blandt andet massageterapi, musikterapi, rideterapi, svømning mm. Af udendørsarealer er der tre legepladser - hvoraf den ene er en sanselegeplads. Legepladserne har også klatrestativ, multibane og mooncar-bane. Afdelingen har således cykler/tandemcykler til rådighed, så eleverne kan tages med på cykeltur i skoven.